lördag 7 september 2013

Galloperation, varning för bild om du är känslig och jobb.

Är du känslig för blod och blåmärken så ska du sluta läsa redan nu ;-)
 
 
 
 I torsdags var det äntligen dags för att operera bort min gallblåsa. Jag skulle infinna mig på sjukhuset kl 07 för inskrivning. Efter lite letande så hittade vi rätt till slut. Jag fick ett rum på en gång och de började med förberedelserna. Jag trodde att jag skulle få vänta några timmar innan det blev min tur men klockan 08:35 sövdes jag så det gick fort :-) De hade problem med att sätta en droppnål på mig så de satte en först i handen på mig men när jag sedan sov så skulle de försöka sätta en annan nål som satt bättre. Vilken tur att jag sov för de försökte i bägge händerna på mig plus på insidan av handleden och även i armvecket, visst är jag blå och fin :-/


Operationen gick bara bra och de lyckades göra den med hjälp av titthålskirurgi. 4 ställen på magen gick de in genom med sina instrument, på bilden ser ni 3 ställen men det fjärde är vid sidan av på höger sida. De blåser ju upp buken med koldioxid för att kunna se bättre och det är inte det minsta skönt efteråt vill jag lova! Titthålen gör inte ont de ömmar lite bara men fy fan vilken smärta jag har i höger axel av koldioxiden. De försöker ju tömma ur den innan man vaknar upp men allt får de inte ut och det pressar uppåt och orsakar smärta, vanligt vid titthålskirurgi sa de till mig. Fick Tradolan och Panodil som smärtstillande men det fungerade dåligt och det enda som hjälpte var att ligga ner.
Jag var ganska omtöcknad efter operationen och kunde inte kissa så de fick tappa mig först, drygt 860 ml!!!! Snacka om att jag var kissnödig och sen att inte kunna kissa var hemskt. Kändes som att blåsan skulle explodera :-/ Jag hade hoppats på att kunna åka hem på kvällen men jag fick vara så god och stanna kvar under natten för att se så jag kom igång och kunna kissa själv.

På kvällen kom min klasskamrat Lie från utbildningen och hälsade på mig. Jätteroligt att träffas och få snacka bort en stund :-)

Igår kom jag hem iaf och visst hade jag ena djävulska smärtor i axeln men idag är det nästan borta och jag är mest öm i magen.

Läkaren sa att det var bra att de tog bort gallan på mig då den var full av en massa grus så det var inte konstigt att jag haft ont!! Igår vågade jag mig på att äta ett kokt ägg! Som jag längtat, jag har inte vågat äta det på några månader men nu kan jag börja våga äta igen :-)
Nu kommer jag vara hemma veckan som kommer och ta det lungt och återhämta mig innan jag drar igång med en massa jobb.

Jag är bokad på jobb för flera dagar i oktober, hela november och några dagar i december. Dessutom ska jag på anställningsintervju i Eksjö och har sökt ännu ett jobb :-)

1 kommentar:

  1. Oj vad blå du blev! Hoppas att du kommer må bättre nu!

    Mycket framöver, spännande. =)

    SvaraRadera